Market timing op de proef gesteld
De aandelenmarkten hebben een cyclische trend. Positieve periodes worden gevolgd door negatieve periodes en negatieve periodes worden gevolgd door positieve periodes. Wanneer de markten dalen, is het vanzelfsprekend om zich af te vragen of het mogelijk is om beleggingsbeslissingen te 'timen'. Dat wil zeggen, aandelen verkopen tijdens hun piek en vervolgens weer terug te kopen tijdens hun dieptepunt.
Eén benadering hiervoor zou kunnen zijn om toekomstgerichte informatie, zoals economische en zakelijke informatie, te onderzoeken om toekomstige marktbewegingen proberen te voorspellen. Maar het is moeilijk om voorspellingen te doen, in het bijzonder over de toekomst.
Een andere aanpak zou kunnen zijn om terug te kijken naar informatie van de vorige cycli voor het identificeren van patronen die zich in de toekomst kunnen herhalen. Dit is precies de aanpak van onderzoekers bij Dimensional Fund Advisors. Zij deden bijna 800 onderzoeken naar informatie binnen 15 verschillende aandelenmarkten wereldwijd om signalen te identificeren, die veranderingen van de marktcyclus en daarmee handelstransacties kunnen stimuleren en het rendement zouden kunnen verhogen.
De onderzoeken simuleerden de aan- en verkoopactiviteiten die voor zulke veranderingen in de markt zouden zorgen en het beleggingsrendement zouden verbeteren.
De meeste van de 800 onderzoeken resulteerde in een slechter resultaat vergeleken met de gebruikelijke werking van de markt. Maar een aantal van de onderzoeken werkten en zorgden voor een positief rendementsresultaat.
U zou wellicht kunnen denken dat dit goed nieuws is voor beleggers, dat zij eenvoudigweg de transactiepatronen van de succesvolle onderzoeken kunnen nabootsen. Helaas was het positieve resultaat niet veel groter dan men zou verwachten met zo'n groot aantal onderzoeken. De onderzoekers verklaren dat de kans dat één persoon 10 keer achter elkaar een munt op kop gooit zeer klein is. Maar als u 100 mensen vraagt om dit te proberen, is de slagingskans veel groter. Hetzelfde geldt voor de 800 onderzoeken die voor een positief resultaat zorgden. De onderzoekers konden niet vaststellen of het méér dan puur geluk was, zoals het kop of munt gooien.
De conclusie van het onderzoek is dat, beleggers met een gedisciplineerde beleggingsaanpak in plaats van het proberen te timen van de markt, zoals kopen bij lage en verkopen bij hoge koersen, over het algemeen op de lange termijn succesvoller zijn. Dit is ook de aanpak waarvoor wij pleiten, ook in volatiele tijden zoals die regelmatig voorbij komen.